Näsets Ryttarsällskap bildades 1984. Klubben var unik då den vid tidpunkten var den första i sitt slag som ren tävlingsklubb.

Näsets Ryttarsällskap satsade på hoppning och tävling på hög nivå.
Med Näsets Ridcenter som stab kunde klubben inte bara prestera bra på andra klubbar utan redan då var klubben framgångsrik som tävlingsarrangör.

1986 anordnade NRS ponny-SM i hoppning, vilket skulle komma att bli ett evenemang man pratade om under lång tid. Sedan dess har vi hunnit med att stå som arrangörer både för YR-SM, Norrlandsmästerskap, Ridsport-ponnycup samt en mängd andra större tävlingsevenemang.

Framgångarna på banan har varit många under årens lopp. Flertalet segrar och placeringar på både SM, NM, EM och internationell grand prix är något vi kan känna oss stolta för, inte bara individuellt utan även i lagtävlan.

Maria Bäckström har varit klubbens stora affischnamn, vilken har bidragit med många toppplaceringar på internationell nivå. Men man får  heller inte glömma alla de som har presterat bra tidigare och de som är på väg upp... Alla har de en del i klubbens stora framgångsskörd under de 30 år som gått.

Föreningen är liten och personlig med sina dryga 100 medlemmar. Vi kämpar för att alla ska få ta del i det som händer på klubben och att alla ska känna att de får någonting ut av arbetet de lägger ned.